نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ وقتی رضا عطاران هم نمیتواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۹۱۴۹
شاید یک دهه قبل حضور چهرهای نظیر «رضا عطاران» برای فروش یک «شبهکمدی» به تنهایی کافی بود، اما این بازیگر دیگر به تنهایی تضمین کننده فروش نیست.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فیلم «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی، با فیلمنامهای از حمزه صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان با حضور چهرههای ثابت سینمای کمدی همچون رضاعطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی از ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سینماهای سراسر کشور اکران شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایش فیلم «انفرادی» ادامه سیطره بیچون و چرای کمدیهای نازلی است که موقعیت خود را به واسطه فروشهای میلیاردی در سینمای ایران ثبیت کردهاند.
تولید «شبه کمدی» ها از نیمه دوم دهه هشتاد و سالهای ابتدایی دهه نود شمسی روند صعودی در سینمای ایران داشت و عنوان رسمی کمدیهای شانهتخممرغی در آن سالها به این گونه خاص سینمایی توسط جریان اصلی رسانهای نسبت داده شد.
علیرغم انتقادات مکرر دو دههای به این ساختار، روند تولید چنین آثاری نه تنها محدودتر نشده بلکه با استناد به میزان فروش به عنوان ذائقه رسمی و مطالبه تماشاگران معرفی میشود، تا روند محدودی سازی چنین آثاری که لبریز از لودگی و سطحینگری محض هستند در سینماهای سراسر کشور همچنان ادامه پیدا کند.
روایت فیلم «انفرادی» درباره سه کاراکتر بهرام(احمد مهرانفر) جواد(رضا عطاران) امیر (مهدی هاشمی) است که پولهایشان توسط یک موسسه مالی اعتباری ظاهرا ورشکسته بلوکه شده و این موسسه در بازگرداندن سپردهها به دلیل ورشکستگی ناتوان است.
کرامت (برزو ارجمند) مدیر این موسسه در تجمعات اعتراضی مالباختگان وعده می دهد که پول سپردهگذاران را پس از ۶ ماه بازگرداند. سه کاراکتر اصلی فیلم چون سرپناه و پولی ندارند، تلاش میکنند تا بابت انجام کار خلافی به زندان بروند و از مزیت ویژه غذا و سرپناه زندان بهرهمند شوند.
شبهکمدیهایی همچون «انفرادی» فاقد روایت و ویژگیهای کمدی، تحت قواعد ژانر هستند، لذا در ساختن چنین آثاری بازیگران بداهه محور از عناصر اصلی ساخت محسوب میشوند.
به صورت معمول شبهکمدیهای نظیر «انفرادی»، «گشت ارشاد»، «دینامیت» آثاری هستند که بازیگر محورند و بر اساس ویژگی و موقعیتهای فردی بازیگران لحظات شبه کمدی را خلق میکنند و اتکایی به یک خط داستانی مدون ندارند.
شاید یک دهه قبل حضور چهرهای نظیر «رضا عطاران» برای فروش یک «شبهکمدی» به تنهایی کافی بود، اما این بازیگر دیگر به تنهایی تضمین کننده فروش نیست و با افزایش تعداد بازیگرانی که بازیهای او را تقلید میکنند، موقعیت عطاران دیگر خاص و ویژه نیست. تقسیم بندی موقعیت عطارانیسم و کپی کردن حرکات بداهه این بازیگر توسط چهرههایی نظیر همچون مهدی هاشمی و احمد مهرانفر در این فیلم تکرار میشود تا تعداد عطارانهای فیلم انفرادی افزایش پیدا کند.
مهدی هاشمی در سریدوزیهایی از این دست مثل تگزاس و انفرادی همواره یک نقش ثابت را ارائه میدهد و احمد مهرانفر برای تیپسازی دست به دامان کلیشه جواد رضویان در شبه کمدیهایی میشود که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده یا به تبع شیوه بازیاش در پایتخت همچنان متکی به داشتن یه لهجه است. در این فیلم مهرانفر عملا هیچ نقش مهمی در فیلم ندارد به غیر از اینکه خلاء گفتوگوی بیهدف را با ادای لهجه پرکند.
ادا و اطوار ثابت بازیگران از جمله احمد مهرانفر در همکاری با سازنده در دینامیت، مهدی هاشمی در فیلم تگزاس عموما شکل ثابتی دارد و کمدینگاری «انفرادی» را شبه تلویزیونی جلوه میدهد. این کمدی نگاری بیشتر یادآور آیتمهای بیمزه خندهبازار است.
عطاران در مسیر حامد آهنگی شدن
کاراکتر جواد(رضا عطاران) فروشنده مکملهای بدنسازی، بشدت تقلیدی از تیپهای اخیر «حامد آهنگی» است. مکملهای بدنسازی فروخته شده توسط کاراکتر جواد، تاثیرات منفی هورمونی روی خریداران داشته است و برچسبهای تفکیک جنسیتی روی اجناس اشتباه درج شده است و مشتریان عضلانی مرد، صدایی زنانه و بدنسازان زن صاحب صدایی مردانه شدهاند و همگی آنان جواد را مقصر این ماجرا میدانند. پس از مدتی خریداران به شکل مضحکی اعتراض خود را با جواد در میان میگذارند و صحبت کردن عطاران با چانگ پخش کننده چینی تقلید دست چندم ادا و رفتارهای حامد آهنگی است.
با این ترفندها و بهرهبرداری از کلیشه سایر بازیگران کمدی، تعداد موقعیتهای شبه طنز فیلم افزایش پیدا میکند و گرنه هویت انفرادی این بازیگران شبیه آیتمهای طنز تولید شده در پلتفرم اینستاگرام است. شوخیهای اینستاگرامی با روحانی صاحب خودرو در صحنه سرقت، رد و بدل شدن شوخیهایی با فضای جوانانه آببازی و تلاش برای دستگیر شدن و به زندان رفتن بسیار سطحی و زرد و اجراها فاقد تشخص سینمایی است. لودگی جمعی این سه کاراکتر در موقعیت های هدر رفته کارکردی ندارد و وجوه شبه انتقادی فیلم به موسسات مالی اعتباری با میزانسن و موسیقی خالتور میزانسنها به هویت شبهطنز فیلم دامن میزند.
لوده بازی سیاسی، ادابازی مکس دیوانه
حضور سه کلهپوک در میان گروههای منتقدی که قصد اشغال آتش زدن سفارت «لیبوتی» (یک کشور فرضی) را دارند هیچ ارتباطی با متن قصه اصلی ندارد. این بخش از فیلم نه تنها فاقد جنبه انتقادی است بلکه در مسیر اصلی داستان تعریف نشده است. شخصیتها میل به دستگیر شدن دارند و شعار دادن در مقابل سفارت لیبوتی اهرمی برای دستگیر شدن نمیتواند باشد.
فیلم چون فاقد ایده مرکزی برای گسترش داستان است، به جای پیش گرفتن یک خط مدون اقدام به جمع آوری شوخی از فضای مجازی میکند و هر زمانی فیلم از شوخی تهی میشود، یک شوخی دوپهلوی اروتیک در فیلم بارگذاری میشود.
حتی در پایانبندی صحنههای تعقیب و گریز و خودرویی که روی آن یک مسلسل بزرگ نصب شده بیشتر یادآور صحنههای فیلم مکس دیوانه است که با آماتوریترین شیوه اجرا میشود.
«انفرادی» برآمده از جریان سطحی پسند روز است و به فروشهای میلیاردی دست پیدا میکنداما این سیکل کمدی های لوده و بداهه محور موریانههای مهم سینمای ایران هستند که اجازه نمیدهند سلیقه دیگری بر سینما حاکم شود.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت احمد مهرانفر رضا عطاران برزو ارجمند تگزاس دینامیت مسعود اطیابی رضاعطاران جواد رضویان مهدی هاشمی ابراهیم عامریان حمزه صالحی گشت ارشاد خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت احمد مهرانفر مهدی هاشمی رضا عطاران شبه کمدی کمدی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۹۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.